July 05, 2014

Midsommer Marmelade - jordbærmarmelade med hyldeblomst


Denne uge har jeg "lånt" et jordbærbed bestående af 3 rækker på hver 5 meter af jordbærplanter for den fantastisk "gratis" af en roven. Jeg synes, at ​​det er et fantastisk tilbud - tænk at kunne plukke friske jordbær hver eneste dag for 0 kr !!! Jeg ved ikke noget bedre end at sidde på hug en dejlig sommerdag/aften i et jordbær og svælge mig i sommervarme jordbær :-)

Det eneste, som jeg ikke havde overvejet nærmere, var mængden af ​​jordbær, som jeg kan plukke hver dag ! Jeg kan plukke imellem 1-2 kg jordbær hver evige eneste dag !!! At spise 1-2 kg jordbær vil være noget af en opgave med mindre du har en større husstand. Så jeg måtte iføre mig min idehat, så jeg kan få alle disse mange dejlige jordbær.

En af mine første idé var at lave denne her Midsommer Marmelade, som er en kombination  af jordbær og hyldeblomster, som begge har højsæson på nuværende tidspunkt. Samtidig kan jeg også deltage med denne her opskrift i opskriftskonkurrencen "Danmarks Lækreste Syltetøj", der arrangeres af magasinet Isabellas og Dansukker. 

Jeg elsker denne her kombination af jordbær og hyldeblomster, det gør, at marmeladen smager som ren magi :-) Og mine kolleger, der ligeledes havde fornøjelsen at smage den pågældende marmelade i går morges til vores ugentlige morgenmøde, elskede også smagen i min marmelade og udbad sig samtidig opskriften.

Midsommer Marmelade - jordbærmarmelade med hyldeblomst:

  • 800 g jordbær - skåret i to halvdele
  • 3/4 dl hyldeblomst koncentrat
  • 12 g pectin / syltetøjspulver
  • 450 g sukker
  • 4 stilke hyldeblomster - kun blomsterhovederne
  • ½ tsk hvidvineddike eller æble eddike - valgfri
  1. Varm jordbærene op sammen med hyldeblomst koncentratet i en gryde sammen over svag varme. Rør regelmæssigt rundt.
  2. Varm frugten op til 80'C. Tørbland pektin / syltetøjspulver sammen med 50 g sukker. Tilsæt denne tørblanding langsomt til frugten, mens du rører rigtig godt rundt for at undgå klumpedannelse.
  3. Lad jordbærene koge langsomt i yderligere 5 minutter. Rør regelmæssigt rundt.
  4. Tilsæt af sukkeret.
  5. Bring marmeladen til kogepunktet og lad det koge i 2 minutter.
  6. Smag på marmelade. Hvis du finder, at den er for sød, kan du tilføje lidt eddike for at give marmeladen en mere frisk frugtsmag. Jeg plejer at tilsætte eddike lidt eller lidt, mens jeg finjustere smagen til min præference. Det er meget letter at tilsætte mere eddike end at fjerne for meget eddike, hvis smagen er blevet for syrlig.
  7. Efter tilsmagningen tilsættes hyldeblomster og der rør rundt igen
  8. Lad marmelade koge i yderligere 2 minutter.
  9. Forbered marmalade glassene ved at fylde dem med kogende vand. Det er specielt vigtigt, hvis du ikke anvender konserveringsmidler i din marmelade. En anden måde at forlænge holdbarheden på er, at opbevare marmeladen koldt i køleskabet bagefter.
  10. Fyld glassene med marmelade og luk glasset.
  11. Opbevar marmeladen koldt.

No comments:

Post a Comment

Your comment is my reward :-)
You are more than welcome to write your comment in either English or Danish.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...